
donderdag, oktober 14, 2004
"Gratis PR-foto's bedreigen persfotografie"
De Duitse professor Rolf Nobel maakt zich zorgen over de wildgroei aan pr- en themafoto's in de kranten en magazines. De beelden tasten de integriteit en de objectiviteit van de media aan, zegt Nobel.
Hij merkt in de Duitse media steeds meer foto's van pr-bureau's op. De beelden zijn geen journalistiek, benadrukt hij. "Public relationsbureau's willen hun opgepoetste waarheid overbrengen. In een fabriek draagt iedereen een helm en houdt elke arbeider zich mooi aan de veiligheidsvoorschriften", geeft hij als voorbeeld. Ook non-gouvernementele organisaties, zoals bijvoorbeeld Oxfam, geven journalisten graag pr-foto’s mee.
Lees meer op de website internetjournalistiek.be.
Hij merkt in de Duitse media steeds meer foto's van pr-bureau's op. De beelden zijn geen journalistiek, benadrukt hij. "Public relationsbureau's willen hun opgepoetste waarheid overbrengen. In een fabriek draagt iedereen een helm en houdt elke arbeider zich mooi aan de veiligheidsvoorschriften", geeft hij als voorbeeld. Ook non-gouvernementele organisaties, zoals bijvoorbeeld Oxfam, geven journalisten graag pr-foto’s mee.
Lees meer op de website internetjournalistiek.be.